Aktivitet 1
Den første aktivitet jeg valgte ligger meget op af min Biotop er valgt udfra livshistorie perspektivet.
Pædagogisk er det uhyre vigtigt at vi arbejder med at få sanserne beskæftiget hos vores målgruppe. Den målgruppe jeg til dagligt arbejder med er unge der er i behandling for misbrug. 4 af de sanser som ville være rigtig sunde at aktivere på en Biotop er: Syns, føle, lugte og høre sanserne.
Er det samtidig et sted der har en historisk betydning kan man efterfølgende reflektere over hvad sanseoplevelserne bringer af tanker og minder.
Jeg tog derfor ud fredag eftermiddag, lagde mig på et tæppe og lukkede øjnene for at beskæftige tre af sanserne. Her er resultatet:
Føle sansen:
- Ujævnt underlag, nogen steder blødt, andre hårde og nærmest stikkende mod kroppen
- Vinden i håret og på kinden
- Solen der varmede overfladen trods kulde fra vinden
- Græs der kildede op hånden og i øret
- Støv der gik i næsen og fremprovokere nys
Lytte sansen:
- En krage tæt ved
- Biler langt væk, både bag min position men også ude mod venstre
- Grene der giver sig i vinden og slår mod hinanden
- Susen fra vinden
- Fuglefløjt. Kunne ikke artsbestemme den, men lød som en trillen
- Måger
- Kirkeklokker
- En traktor der lød fjern, kom tættere på, og pludselig var bag mig på den ene mark, 10 meter væk
- Hunde i den nærliggende landsby. Startende med en der gøede hvorefter to andre begyndte
Lugte sansen:
- Jord
- Brændt træ
- Græs
- Tørt støv
Desværre kom vinden fra en gård, og bragte en del røg med sig, så lugten af brændt træ var meget dominerende
Da jeg havde ligget sådan i 15 min. slog jeg øjnene op, for hurtigt at undersøge hvad min syns sans ville fange:
Syns sansen:
- En humlebi (Jordhumle)
- Græs og grene i bevægelse
- Blå himmel med enkelte skyer
Det var umiddelbart de ting, der fangede min opmærksomhed, og som jeg efterfølgende kunne huske da jeg fandt papiret frem og begyndte at skrive det ned.
Flere af de ting jeg sansede, især lytte og dufte sanserne bragte mig tilbage til drengen på 5 år der løb rundt og legede i området, og jeg kunne bruge lang tid efterfølgende på at sidde og mindes og smile for mig selv. :-)
Aktivitet 2:
Når man befinder sig i naturen kan man lade kreativiteten få frit løb. Er man et sted med planter og blomster der afgiver farve, kan man benytte sig af dem, til at tegne på papir og karton istedet for at bruge farveblyanter og tusser.
Alternativt kan man også tage en limstift med og plukke ting, som man limer på karton. (Havde kun papir med, og det fungerede ikke så godt.)
Her kan man vælge at stille en specifik opgave. F.eks at tegne/ lave en collage af det man ser, eller lade målgruppen selv afgøre. Det kan både give et resultat der er meget abstrakt, eller som er tydelig at se hvad forestiller.
Mit eget resultat blev desværre ikke særligt godt da jeg lavede det i vinden og på almindelig papir.
Aktivitet 3
Vi kender alle oplevelsen af vores banan lynhurtigt bliver brun og så sort inden vi når at spise den. Men hvor hurtigt går det egentlig med den forrådnelse af og hvad tiltrækker det af dyr?
Jeg valgte derfor at ligge 2 bananskræller på biotopen fredag, fotografere dem, og derefter vil jeg løbende følge udviklingen:
Fredag lige lagt:
Lørdag, præcis 1 døgn senere
Skrællen er nu noget mere sort, men stadig med små gule områder. I bunden anes mug
Lørdag
Da jeg åbnede skrællen kunne ses en myre. Kigges der godt efter på billedet kan man ane en myre lige under midten af billedet. Jeg tænkte desværre ikke på at zoome ind
![]() |
Aktivitet 4
Første gang jeg havde været på Biotopen havde jeg spottet spor efter et rådyr. Derfor ville min 4 aktivitet være at lave en gipsafstøbning af sporet. Sporet fandt jeg i udkanten af marken, og det så ud til at komme fra en høj med en lille skov der ligger midt på marken, så jeg kunne desværre ikke følge sporet. Samtidig ser det ud til på sporet at rådyret er stoppet op kort ved slutningen af marken. Da jeg kom ud, og havde udstyret med, kunne jeg stadig se sporet, dvs. det var nu tørret så meget ind, og vinden havde blæst løs jord ned, så der ikke var decideret spor af selve hoven
Derfor kunne jeg desværre ikke denne gang fuldføre aktiviteten.
Men her kan man se hvordan man kan bedømme hvilket dyr det er udfra sporene:
For at lave et gipsaftryk er det vigtigt først at lave en form omkring aftrykket, hvorefter man hælder gipsen ned i formen og lader det stivne:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar